Generelt

Styrk din bækkenbund med de rigtige øvelser

Vi bliver ofte bombarderet med gode råd om, hvor vigtigt det er for os at træne vores bækkenbund. Men hvad er bækkenbunden egentlig, og hvordan i alverden kan man træne den? I artiklen her giver vi dig info om, hvad bækkenet er, og hvordan du effektivt og nemt kan træne den ved hjælp bækkenbundsøvelser og knib.

Hvad er bækkenbunden?

Bækkenbunden er den gruppe af muskler, som sidder lige under underlivsorganerne. Musklerne har således til opgave at støtte disse organer ved at kunne lukke for bækkenet. De er fastsat på halebenet, siderne ved inderlårene og på skambenet. I løbet af en hel dag, hvor du f.eks. hoster eller anstrenger dig, skal bækkenbundsmusklerne være spændte og stærke for at kunne understøtte dine underlivsorganer. Derfor skal disse muskler være stærke og udholdende. Dette bliver de ved træning, ligesom med alle andre muskelgrupper. Begge køn kan træne bækkenbundsmusklerne, og de skal bruge de samme øvelser.

Hvilke øvelser er bedst til at styrke bækkenbunden?

De bedste øvelser til at styrke din bækkenbund er knibeøvelser. Start med at sætte eller stille dig i en stilling, som passer dig bedst. Begynd så at slappe helt af i kroppen. Lav først en lille serie af små knib, så du kan mærke din bækkenbund. Hold derefter en lille pause. Lav derefter seks runder af knib, hvor du kniber i seks sekunder og slapper af i seks sekunder. Afslut træningen med at knibe så længe du kan. Husk at slappe af i musklerne derefter. Lav gerne øvelsen tre gange dagligt for det bedste resultat. Hvis du har svært ved at slappe af i bækkenet efter endt øvelse kan du f.eks. benytte dig af diverse redskaber, som kan hjælpe dig ved at massere og afspænde musklerne omkring halebenet, forbedre blodgennemstrømningen og få bedre balance i bækkenet generelt.

Similar Posts