Mange danskere sidder ned, når de arbejder. Det er typisk mange timer om dagen, der foregår siddende i en kontorstol, hvilket kan være hårdt for kroppen.

Din kontorstol er typisk der, hvor du befinder dig, de fleste af de timer du er på arbejde. Det kan være hårdt for din krop, og du kan faktisk få varige mén af det, hvis ikke du sørger for at bevæge dig og skifte position.

Se her, hvordan du undgår at få arbejdsskader. Og brug eventuelt dét, at du ødelægger din krop og risikerer en arbejdsskade, som argument, når du skal overtale din chef til, at han eller hun simpelthen er nødt til at investere i en ny kontorstol til dig.

En ergonomisk kontorstol er tilpasset din krop

Der findes mange forskellige former for kontorstole, og nogle er mere behagelige at sidde i end andre. Det er vigtigt, at du vælger en kontorstol, der passer til din krop, så du ikke sidder og falder sammen i den.

Du kan finde et stort udvalg af forskellige kontorstole her, som du kan bruge som inspiration, hvis du overvejer at få en ny. Med den rigtige ergonomiske kontorstol, får du støtte på de steder, hvor du risikerer at få skader. 

Vælg en stol med støtte i lænden, og hvor du har mulighed for at hvile dine arme. Samtidig bør du vælge en stol, der tillader, at du skifter position mange gange i løbet af dagen.

Husk at bevæge dig

Det er vigtigt, at du bevæger dig i løbet af en arbejdsdag. Du bør som minimum strække benene og gå en lille tur hvert 30. minut, hvis du vil undgå, at du får skader. På den måde får du blodet til at cirkulere i din krop.